Brownsberg en Goddo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van imre geer - WaarBenJij.nu Brownsberg en Goddo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van imre geer - WaarBenJij.nu

Brownsberg en Goddo

Blijf op de hoogte en volg imre

10 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Zo, daar ben ik weer. Ik heb een paar leuke tripjes beleefd, die ik graag wil delen. Vorig weekend ben ik met twee huisgenoten naar Brownsberg geweest. Erg mooie berg, niet te ver van de stad. Hier kun je mooi wandelen van natuur genieten (diverse watervallen). Het plan was te hiken naar de waterval die het diepst was gelegen. Het begin ging goed, maar toen werd de weg niet zo goed meer aangegeven (Suri wegbewijzering gaat wat anders dan in NL). De wandeling was verder lekker en de terugweg omhoog ook nog wel uitdagend. Kicken!
Verder heel fijn om op hoogte wat koelte te ervaren en van de uitzichten te genieten. By the way: als je in Suri in het wild gaat overnachten zijn er overal hutten waar je een hangmat kunt ophangen en....vervolgens in kunt gaan liggen. Erg relaxed om in de middag even te doen, maar slapen wilde bij mij niet zo goed lukken. De twee keer dat ik ben weggeweest heb ik de helft van de nacht in de auto geslapen :)

Vorige week ben ik op uitnodiging met de nationale vrouwenbeweging vier dagen naar Goddo in het binnenland geweest. Een aantal studenten hebben daar een project met vrouwen gedaan en hun de Nederlands taal geleerd. Zij gingen dit presenteren aan de vrouwen en ik mocht mee!
Een gouden kans, dat wist ik, juist omdat het niet een standaard trip is. Waarom? Het binnenland bereik je alleen met een bootje (Korjaal) over de rivier. En dit stond hoog op mijn lijstje. En daarnaast om een paar dagen tussen de Marrons te vertoeven. Het is bijzonder om te zien dat halverwege Suriname de weg ophoudt en de rivier begint. De beschaafde en bewoonde wereld maakt plaats voor een andere beschaving. De boottocht is heerlijk, lekker vaartje en maximaal genieten met een lekkere nasi als lunch. Na een kwartier zie je eerste Marron dorpen en de mensen zich wassen in de rivier. Af en toe een stroom versnelling en dan moet de bootsman voorop de boot 'sturen'.

Na aangekomen te zijn is het net alsof je met een vliegtuig geland ben in afrika; mensen die leven in hutjes en vrouwen die weinig kleding aanhebben en met van alles op hun hoofd lopen. Bijzonder om te zien. Het leven is hier vooral eenvoudig. Wassen en baden in de rivier en niet de hectiek van de stad. Vier uur per dag is er stroom, that's it.
Hier ook weer slapen in een mat en dat gaat nu wel goed, gelukkig. De volgende dag bij de presentatie geweest van de studenten. Mooie interactie van de studenten en de vrouwen. Ze hebben een band opgebouwd, mooi om te zien. Een traditionele dans van de vrouwen, als dank. Iedereen moest aan de bak en ik natuurlijk ook (op mn blote voeten) Dames die hard klappen. Is dat omdat ik goed dans of gewoon traditie? Weet het nog steeds niet.

Woensdag had ik behoefte aan wat actie en flink ook. Een gids wilde met me de Ananasberg, in de buurt beklimmen. Gaaf om te zien dat na een wandeling en een korte steile klim ananassen in het wild groeien. Wij natuurlijk als een gek daarnaar op zoek. En ja, gevonden. Donders lekker en gewoon in het wild te vinden!
Helaas geen wilde dieren gezien tijdens de wandeling. Ik zal een keer in de nacht moeten gaan wandelen.
De terugweg met de boot is gaaf. In de ochtend is de rivier stil en ervaar je Suriname echt van binnenuit. Ik wordt vanzelf stil en ervaar de vrede die de rivier geeft. En zeg tegen de persoon naast me in de boot ''wat zijn wij een stelletje bofkonten''.
Gave trip. Bijzonder om de mensen in hun leefomgeving te zien en daar even deel van uit te maken. Het primitieve heeft een aparte aantrekkingskracht. De combinatie van cultuur en natuur maakt dit land zo bijzonder.
Foto's volgen nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

imre

Hoi! een heel erg welkom op mijn weblog, hier ga ik zo nu en dan wat vertellen over mijn belevenissen in Suriname. Tan Bun! Imre

Actief sinds 18 Maart 2009
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 10992

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Januari 2014

Stage Suriname

19 Maart 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: