Ervaringen en wat plannetjes. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van imre geer - WaarBenJij.nu Ervaringen en wat plannetjes. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van imre geer - WaarBenJij.nu

Ervaringen en wat plannetjes.

Blijf op de hoogte en volg imre

14 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Deze week ga ik als het goed is beginnen met interviews voor mijn onderzoek. Hangt een beetje af of mijn onderzoeksopzet wordt goedgekeurd door school. Kijk er naar uit om mensen te gaan spreken over opvoeding, ouderbetrokkenheid en nog een aantal thema's. En ik heb daarnaast komende weken paar afspraken met mensen van buitenaf om meer te weten te komen over deze thema's binnen de Surinaamse samenleving.

Vorige week donderdag was het Marrondag. Vanwege het slavernij verleden van deze doelgroep een nationale gedenkdag. In de avond ik naar het plein van de onafhankelijkheid, waar wat optredens zijn. Kom drie mannen tegen die me vragen om een biertje met hun te doen. Prima. Binnen 10 min. ben ik hun vriend en zit de sfeer er goed in. Ik ben de aangewezen persoon om foto's maken van vrouwen in feestelijke kleding, maar dat moet dienen als soort versiertruc, want ze zijn aan het 'jagen' op de 'poppetjes'. Ze krijgen natuurlijk nul aandacht!
Binnen een uur heeft één van de drie veel te diep in de blikjes bier gekeken en het lampje gaat langzaam uit. Aan het eind van de avond kan hij niet meer alleen lopen, steekt zijn sigaret andersom in zijn mond en schiet elke vrouw wanhopig aan. Taxi voor de beste heer gebeld en hopelijk is hij goed thuisgekomen.

Wellicht vragen jullie je af waar de verhalen van uitjes blijven?
De waarheid is dat ik nog niet veel trips heb gedaan. Tot nu toe heb ik tijd genomen de tijd om me 'thuis' te voelen in de stad, de weg (op de fiets) te leren kennen en uit te rusten in de weekenden.

Vorige weekend ben ik met de Postboot meegeweest. Een boot die goederen brengt bij een aantal plantages in de buurt van Paramaribo. Een uitje voor voornamelijk locals. Boeiend om van een gids verhalen te horen van de voormalige plantages. (Crommewijne had de meeste plantages van Suriname, rond de 18e eeuw meer dan 300!).

Het is aantrekkelijk om als toerist elk weekend op trip te gaan, ook omdat Paramaribo niet echt een wereldstad is.
Het binnenland van Suriname is echt een parel en er zijn veel touroperators die reizen organiseren. Maar lang niet alles is 'duurzaam' en vooral bedoeld om winst te maken, terwijl er nog zoveel van onderaf (dus in samenwerking met lokale mensen en met behoud van cultuur en natuur) valt te ontwikkelen. Ik vind het nogal wat om met een bijna alleen maar blank gezelschap een Marron dorp ergens in het binnenland te gaan bezoeken en daar een beetje 'aapjes kijken'. Dit is hun leefomgeving!

Ik heb daar dus niet zo'n zin in. Heb ik dan geen plannen? Dacht het wel!
Ik heb een aantal contacten voor als ik naar het binnenland wil. Het avontuur lonkt en dat is ook een van de redenen dat ik hier naartoe ben gegaan. Ik wil een meerdaagse fietstrip gaan doen in Crommewijne regio, heb een stagiaire ontmoet waarmee ik dat waarschijnlijk samen ga doen. En ik ga binnenkort met een organisatie mee die als eerste onderzoek doet naar het leefgebied van dolfijnen in de Surinamerivier. Veel achtergrond informatie waarom dolfijnen voorkomen in de Surinamerivier. Erg boeiend!

Ik heb wat foto's op mijn blog staan. Er volgen er nog meer.

  • 16 Oktober 2013 - 09:46

    Jeroen:

    He Imre

    Leuk te lezen dat het , volgens je verhalen , goed met je gaat.
    Lijkt me idd een vreemde gewaarwording om met een overwegend " blank" gezelschap de " locals" te gaan bekijken / ontmoeten..
    Succes met fietsen, hoop voir je dat de wegen net zo prachtig zijn als in Nederland ;-).

    Groet Jeroen

  • 17 Oktober 2013 - 06:56

    Gerda Van Der Geer:

    Ha Imre,

    Zo te lezen heb je je draai wel een gevonden. Goede basis om te gaan afstuderen, heel verstandig om het zo te doen. Heb je fijne vrienden om je heen?. We wensen je heel veel succes met afstuderen toe voor de komende tijd. En natuurlijk veel lekker eten. Hebben ze daar goede koffie?

    We hebben hier koud weer gehad afgelopen week. Gisteren is het weer lekker zacht geweest een dag. Hier is alles ok. We gaan zaterdag naar Zakhintos in Griekenland met z'n allen voor een week. (het is herfstvakantie dan)

    Liefs van ons,

    H&G&kids

  • 08 November 2013 - 01:44

    Imre:

    Hoi Gerda,

    Sorry dat ik nu pas reageer. Ik zit niet zo vaak op mijn blog :)

    Bedankt! Ja, Ik heb goed contacten en voel me niet vaak alleen, ook doordat mensen open staan voor contact.
    Er is nog één koffieplantage en die koffie is best wel lekker. Drink die koffie veel.

    Hopelijk was jullie vakantie goed in Griekenland! Ook geen verkeerde bestemming...

    Groet,
    Imre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

imre

Hoi! een heel erg welkom op mijn weblog, hier ga ik zo nu en dan wat vertellen over mijn belevenissen in Suriname. Tan Bun! Imre

Actief sinds 18 Maart 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 10999

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Januari 2014

Stage Suriname

19 Maart 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: